måndag 20 december 2010

Tävlingbidrag: "Kreativa Hörnan" - PS

Min kreativa hörna



Hej, vilken rolig tävling. Det är ett jättebra sätt att dela med sig med tips och få råd av andra.



Jag bor i ett en-planshus med min sambo och två barn utanför Linköping. Vi har fyra sovrum, som är ganska små, och ett är inrett som kontor. Eftersom rummet är litet så har jag försökt tänka lite ”compact living” när det gäller mina smyckestillbehör.



Jag vill gärna ha ordning och reda när jag ska börja med något nytt smycke. Men när jag sedan är mitt i arbetet måste allt få stå kvar i den oreda som det ofta blir tills smycket är klart.



Bra förvaringslådor är ett måste, och ingen kunde vara lyckligare än jag över att Clas Ohlson finns. Där hittade jag dessa perfekta förvaringslådor, en verktygslåda med fyra mindre transparenta lådor i som innehåller flera småfack.



Perfekta att ställa på bordet, att stapla eller bära med sig vid en tur till sommarstugan.



Lådorna rymmer mycket samtidigt som de tar lite plats. I lådorna har jag sorterat in mina tillbehör i kedjor, basdelar, mellandelar, berlocker/hängen, silver/metallpärlor och i de övriga ligger pärlor i färgskalor.



Funkar jättebra. Men många småburkar runtom blir det ju också förstås. Några burkar är i själva verket magnetiska kryddburkar och de superbra att ha seabeds och farfalle i eftersom man kan skaka ur några i taget genom en öppning på sidan av locket.



Vissa saker jag som använder ofta, till exempel motringar, klämpärlor och små silverkulor, har jag i miniburkar och alltid nära till hands.

På väggen har jag satt upp en magnetlist som egentligen är till för köksknivar. Den håller tängerna på plats samtidigt som de finns nära till hands hela tiden.

Jag hittade även en billig, snygg och praktiskt verktygslåda på Bolagret, där jag förvarar lite större grejer som silvertråd, påsar, pärlmatta med mera.






Till detta har jag en pärlpärm där jag sätter in bilder på smycken som jag sett i tidningar och på nätet, alla kvitton på inköp, kassabok över de smycken jag säljer och där har jag även sparat alla utskrifter på prisjämförelser mellan smyckesförsäljare som jag gjort på sådant jag ofta köper, som exempelvis mellandelar, vingar, hattpinnar, öglepinnar, lås med mera.



1 kommentar:

  1. Compact Living tycker jag är både spännande och intressant - och att allt skall rymmas och vara lättarbetat - ändå!

    Otroligt smart lösning att sätta tängerna på en magnetlist! (Knivar har jag alltid tyckt verkar för farligt att hänga på sådana!)

    Man blir riktigt inspirerad av att se din pärlplats!!

    //kram Cat

    SvaraRadera